Czytaj komunikaty bezpieczeństwa, które regularnie zamieszczamy na stronie https://bsbd.pl/o-banku/bankowosc-internetowa/komunikaty-o-bezpieczenstwie/
Posiadasz urządzenie z systemem iOS? Uważaj!
Cyberprzestępcy zamieszczają reklamy fałszywych inwestycji w mediach społecznościowych i zachęcają użytkowników możliwością szybkiego wzbogacenia się.
Reklamy prowadzą do oficjalnego sklepu App Store, gdzie oszuści zachęcają do pobrania aplikacji wyłudzającej dane.
Bądźcie ostrożni i nie dajcie się okraść!
Oszuści, aby uwiarygodnić swoje działania wykorzystują technikę „deepfake”. W zamieszczonym nagraniu wideo podszywają się pod znanych influencerów i w ten sposób próbują okradać użytkowników. Nie wierzcie w oferty szybkiego zysku, w krótkim czasie!
Takie okazje w rzeczywistości się nie zdarzają!
Cyberprzestępcy zamieszczają reklamy fałszywych inwestycji w mediach społecznościowych, w których wykorzystują wizerunki znanych instytucji.
Zespół CSIRT KNF zgłosił w kwietniu 964 fałszywe reklamy i 3428 niebezpiecznych domen, które związane były z fałszywymi inwestycjami.
Więcej danych w poniższej grafice:
Poniżej prezentujemy przykłady reklam, w których cyberprzestępcy zachęcają użytkowników do zainwestowania oszczędności. Nie dajcie się okraść i nie wierzcie w oferty szybkiego zysku w krótkim czasie!
Cyberprzestępcy zamieszczają reklamy w mediach społecznościowych, w których oferują możliwość otrzymania bonusu pieniężnego i podszywają się pod BLIK.
Reklamy prowadzą na fałszywe strony, na których oszuści wymagają podania kodu BLIK .Jeżeli wprowadzicie go na niebezpiecznej stronie, grozi to utratą Waszych środków . Zachęcamy do
zapoznania się z artykułem CERT Orange Polska, gdzie opisana została ta kampania phishingowa.
Nie dajcie się okraść i ostrzeżcie znajomych!
Zawsze patrz adres strony na którą się logujesz!
Strony internetowe tworzone przez cyberprzestępców bardzo często przypominają te oryginalne. W ramach naszej serii prezentujemy kolejne przykłady fałszywych domen wykorzystywanych w atakach na klientów bankowości elektronicznej. Bądźcie czujni i pamiętajcie, aby dokładnie weryfikować adres strony, na której się znajdujecie.
Jak rozpoznać fałszywą stronę banku ?
Zalecamy, aby przed wpisaniem hasła dokładnie weryfikować domenę, na której się znajdujecie. Jak to zrobić w praktyce? Poniżej prezentujemy grafikę, w której wyjaśniamy, na co należy zwrócić szczególną uwagę. Zapoznajcie się z nią i nie dajcie się okraść!
Ostrzegamy przed fałszywymi wiadomościami SMS
Cyberprzestępcy podszywają się pod firmę kurierską DHL. W treści wiadomości oszuści informują o rzekomych problemach z paczką. Wejście w link prowadzi na niebezpieczną stronę wyłudzającą dane osobowe oraz informacje o karcie płatniczej. Bądźcie czujni i pamiętajcie o dokładnym weryfikowaniu adresu strony, na której się znajdujecie!
Uwaga na kampanię phishingową podszywającą się pod PKO Bank Polski.
Oszuści przesyłają fałszywe wiadomości SMS, w których informują o konieczności ponownego aktywowania karty. Link z wiadomości prowadzi na niebezpieczną stronę, gdzie oszuści poza danymi logowania wyłudzają także informacje o kartach płatniczych. Nie dajcie się okraść i pamiętajcie o dokładnej weryfikacji adresu strony internetowej, na której się znajdujecie!
Cyberprzestępcy publikują reklamy na portalu Facebook, gdzie podszywają się pod sklep internetowy Zalando.
Oferują produkty w atrakcyjnych cenach. Reklamy kierują do niebezpiecznych stron, na których oszuści wyłudzają dane osobowe użytkowników oraz informacje o kartach płatniczych. Bądźcie bezpieczni w sieci i nie dajcie się okraść!
Fałszywe reklamy podszywające się pod znane sklepy odzieżowe!
Oszuści do dystrybucji niebezpiecznych reklam zaczęli wykorzystywać także serwis społecznościowy Instagram. Fałszywe reklamy zachęcają atrakcyjnymi rabatami, a w rzeczywistości kierują do niebezpiecznych stron, na których oszuści wyłudzają dane kart płatniczych użytkowników. Poniżej prezentujemy przykłady niebezpiecznych reklam zamieszczanych przez oszustów w mediach społecznościowych.
Ponownie ostrzegamy przed oszustwami na portalach OLX/Vinted/Allegro
Sprzedajesz coś przez OLX, Vinted czy Allegro? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży, a kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora (np. WhatsApp) i chce kupić przedmiot? Później możesz dostać od niego link na WhatsAppie do rzekomego odbioru pieniędzy:
albo instrukcję wraz z linkiem na Twój adres e-mail:
Uważaj! To oszustwo. Link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić swoje dane do logowania. Ta strona łudząco przypomina stronę logowania do Twojego banku. Jeśli ujawnisz na niej swój login, hasło oraz kod SMS – te dane trafią bezpośrednio do oszusta.
Nie klikaj!
Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz działać według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!
Nie podawaj żadnych kodów z wiadomości SMS od banku!
Możesz dostać wiadomość z kodem SMS, który dotyczy aktywacji aplikacji mobilnej na nowym urządzeniu. To oszust próbuje na swoim urządzeniu aktywować aplikację mobilną. Jeśli mu się to uda – będzie mógł zmienić limity dla Twojej karty, limity przelewów oraz aktywować usługę BLIK i w ten sposób wyprowadzić pieniądze z Twojego konta.
Zadbaj o to, na co masz wpływ.
Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej.
Pamiętaj:
czytaj SMS-y od Banku. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz. Jeśli w treści SMS-a informujemy, że aktywujesz aplikację SGB mobile – a tego nie zlecasz, to właściwie pewne, że na Twoim koncie bankowym jest zalogowany oszust.
nie otwieraj linków, które rzekomo mają pozwolić na odbiór pieniędzy za wystawiony przez Ciebie przedmiot.
rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem czy aplikacją, np. WhatsApp, e-mail.
Jeśli podejrzewasz, że Cię oszukano, przerwij transakcję i skontaktuj się z nami:
800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).
Ostrzegamy przed oszustami, którzy podszywają się pod pracowników banku!
Ponownie ostrzegamy przed oszustami, którzy podszywają się pod pracowników banku. Przestępcy pod pretekstem weryfikacji podejrzanej transakcji, namawiają do instalacji aplikacji, np. Any Desk czy TeamViewer. Dzięki niej mogą przejąć kontrolę nad urządzeniem, z którego korzystasz.
Przypominamy, że pracownicy banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poproszą Cię o:
instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie
podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych, które pozwalają na dokonanie transakcji.
Pamiętaj też, że pracownicy banku nigdy nie zadzwonią do Ciebie z numeru infolinii 800 888 888. Z tego numeru korzystamy tylko, aby odbierać połączenia.
Zachowaj ostrożność. Nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji oraz szczegółów swoich transakcji, w tym również informacji w jakim banku posiadasz konto!
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zakończ połączenie i skontaktuj się osobiście z placówką banku lub Infolinią SGB.
Kontakt z Infolinią SGB:
800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).
Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – przestępcy podszywają się pod pracowników banków lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów)!
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów). Oszuści podają się za pracowników banków pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji. Proszą o instalację oprogramowania, dzięki któremu mogą przejąć kontrolę nad pulpitem, np. Any Desk, TeamViewer.
Próbują podszywać się również pod pracowników zaufanych instytucji (np. policjantów). Informują o zagrożeniu finansów na koncie. Proszą o przekazanie pieniędzy na „konto techniczne”, na którym będą bezpieczne. Nie rób tego!
Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości chcą m.in. zdobyć dane do logowania, narzędzia autoryzacyjnego lub Twoje inne, równie cenne dane.
Pamiętaj, pracownicy naszego banku nigdy nie zadzwonią do Ciebie z numeru infolinii 800 888 888. Z tego numeru korzystamy tylko, aby odbierać połączenia.
Przypominamy też, że pracownicy banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poproszą Cię o:
podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji
instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.
W przypadku, gdy:
odbierzesz podejrzany telefon lub wiadomość tekstową od osoby podającej się za pracownika banku lub instytucji zaufanej
masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych
podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie
rozłącz się i skontaktuj się z bankiem.
Pamiętaj – nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji. Nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Nie oddzwaniaj na połączenie, z którego wcześniej rozmawiałeś z podejrzanym rozmówcą!
Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia). Nasze numery kontaktowe znajdziesz na www.sgb.pl/kontakt lub na stronie do logowania https://sgb24.pl/frontend-web/app/auth.html#/content/login. Zawsze też ręcznie wpisuj pełen adres strony banku w pasku adresu przeglądarki (znajduje się u góry okna z otwartą przeglądarką internetową).
Kontakt z Infolinią SGB:
800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).
13.09.2021 Uwaga na wiadomości e-mail zawierające załączniki lub linki (powiązane z podatnością CVE-2021-40444 w Microsoft Office)
Ostrzegamy o kampaniach phishingowych, które wykorzystują złośliwe oprogramowanie oparte na luce w oprogramowaniu Microsoft Office (CVE-2021-40444).
Atakujący mogą próbować nakłaniać użytkowników do uruchomienia złośliwego pliku, korzystając z metod opartych na socjotechnice. Najczęściej stosowaną metodą jest atak polegający na rozsyłaniu e-mailowych wiadomości ze złośliwym załącznikiem lub linkiem do pobrania złośliwej treści.
Mogą to być e-maile podszywające się pod istniejące – zaufane organizacje, a także wiadomości, których celem jest np. zainteresowanie odbiorcy.
Jeśli uruchomisz plik zawierający złośliwe oprogramowanie, zainfekujesz urządzenie i umożliwisz wykonanie dowolnego kodu na swoim komputerze. W praktyce doprowadzi to do przejęcia Twojej stacji roboczej przez atakujących.
Prosimy – zachowaj szczególną ostrożności podczas otwierania korespondencji elektronicznej, zwłaszcza załączników i linków. Nie otwieraj i usuwaj wiadomości, które budzą Twoje podejrzenia.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB:
800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)
13.05.2021 Ostrzegamy przed kolejnymi stronami podszywającymi się pod BSBD24
Informujemy, że w dalszym ciągu pojawiają się strony, za pośrednictwem których przestępcy podszywają się pod stronę Bankowości Internetowej SGB24.
Przypominamy:
Wpisuj w pasku adresu przeglądarki pełny adres strony logowania do Bankowości Internetowej BSBD24 – nie korzystaj ze stron pojawiających się w wynikach wyszukiwania w przeglądarce. Adres strony logowania rozpoczyna się od https (oznaczającego bezpieczne połączenie internetowe).
Zawsze sprawdzaj adres strony www, na której się logujesz. Adres rozpoczyna się od https:// (w adresie strony widnieje wyłącznie domena pl, czyli https://BSBD24.pl/). Pamiętaj również o weryfikacji ważności certyfikatu wystawionego dla bsbd24.pl przez firmę DigiCert. Możesz to sprawdzić, klikając w kłódkę. Podczas korzystania z Bankowości Internetowej sprawdzaj regularnie, czy na pasku adresu przeglądarki widnieje domena bsbd24.pl (https://bsbd24.pl/ – po drugim i trzecim “ukośniku” od lewej strony musi występować wyłącznie domena bsbd24.pl).
Nigdy nie loguj się do Bankowości Internetowej za pośrednictwem linku otrzymanego np. w wiadomości e-mail/ sms, czacie lub będącego wynikiem wyszukiwania w przeglądarce.
Uważnie czytaj treść w kodach SMS/ Mobilnym Tokenie SGB.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB:
800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)
16.04.2021 Uwaga na SMS „Twoja paczka została zatrzymana przez służby celne”
Ostrzegamy przed kampanią, w której przestępcy rozsyłają fałszywe SMS-y informujące o zatrzymaniu przesyłki przez służby celne.
Linki znajdujące się w SMS-ach kierują do strony, która udaje firmę kurierską i „zachęca” do pobrania aplikacji śledzącej przesyłkę.
W rzeczywistości aplikacja to szkodliwe oprogramowanie, które umożliwia atakującym m.in. przejmowanie funkcji wysyłania i odbierania wiadomości SMS w celu kradzieży środków z konta bankowego.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB:
800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)
26.03.2021 Uwaga na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – podszywanie się pod pracowników Banku nadal groźne!
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami podającymi się za pracowników banku. Osoby te przez telefon wyłudzają poufne dane dotyczące haseł, kodów PIN/SMS. Jak to robią? Informują rozmówcę, że dane te potrzebne są do zwiększenia bezpieczeństwa lub przeprowadzany jest test działania bankowości. Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by w Waszym telefonie wyświetlił się numer infolinii Banku lub zaufanego pracownika Banku! Dla uwiarygodnienia swojej legendy mogą podawać się za pracowników IT lub bezpieczeństwa.
W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania/narzędzia autoryzacyjnego lub innych cennych danych, które nie powinny być upublicznione osobom postronnym!
Przypominamy, że pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji. Pracownik również w rozmowie telefonicznej nie poprosi o instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.
W przypadku, gdy:
odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku,
masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych,
podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie,
skontaktuj się z bankiem!
Pamiętaj – nie podawaj nigdy przez telefon nadmiarowych informacji, nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką Banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).
25.03.2021 Uwaga na fałszywe serwisy internetowe, które oferują kryptowaluty i inwestycje na rynku Forex
Ostrzegamy przed próbami oszustw przy inwestowaniu w kryptowaluty oraz na rynkach Forex i zachęcamy do zapoznania się z komunikatem Komendy Głównej Policji i FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP:
https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Uwazaj-na-oszukancze-serwisy-internetowe,-ktore-oferuja-kryptowaluty-i-inwestycje-na-rynku-Forex.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB:
800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)
05.02.2021 Uwaga na oszustów podszywających się pod pracowników Call Center SGB-Banku SA
Odebrałeś telefon od nieznajomego, który podaje się za pracownika „działu technicznego” Banku?
Wypytuje Cię o poufne dane Twojej karty płatniczej czy prosi o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej?
Nakłania do instalacji programu do zdalnej obsługi Twojego urządzenia, z którego logujesz się do bankowości elektronicznej? A na brak zgody na taką instalację informuje, że poniesiesz tego skutki, że będziesz odpowiadał za utratę pieniędzy?
Podczas rozmowy przekonuje, że Twoje pieniądze nie są bezpieczne, bez interwencji „pracownika działu technicznego”?
Wypytuje przy tej okazji o Twoje dokumenty, zwyczaje zakupowe?
Możesz być pewny, że to oszustwo! Przestępcy potrzebują tych informacji, by dostać się do Twoich pieniędzy z rachunku, a nawet ukraść Twoją tożsamość, by móc potem zawierać umowy kredytowe w Twoim imieniu.
Pamiętaj, że oszuści, aby wzbudzić swoją wiarygodność, mogą nawet podszyć się pod prawdziwy numer telefonu z Banku.
Jak możesz zatroszczyć się o siebie, gdy otrzymałeś telefon od oszusta?
Rozłącz się.
Upewnij się, że istotnie połączenie zostało przerwane.
Zadzwoń do Banku na nr telefonu dostępny na stronie internetowej Banku i przedstaw sprawę.
Zgłoś sprawę organom ścigania, gdy ujawniłeś poufne informacje o sobie lub zainstalowałeś aplikację wskazaną przez oszusta.
Przed ponownym korzystaniem z bankowości internetowej – przy użyciu nowych środków dostępu – upewnij się, że urządzenie, z którego korzystasz jest wolne od wszelkich podejrzanych instalacji oraz zabezpieczone aktualnym oprogramowaniem antywirusowym.
Klienci zwykle czują, że rozmowa z rzekomym pracownikiem nie odpowiadała standardom instytucji, którą jakoby reprezentuje oszust, była nietypowa a zadawane pytania powodowały dyskomfort.
To intuicja – zaufaj jej. Nie ujawniaj swoich poufnych danych, zadbaj o siebie i nie daj się oszukać!
07.12.2020 Uwaga na fałszywe sklepy internetowe
Zbliżający się okres Świąt to czas, w którym pojawiają się różnego rodzaju fałszywe sklepy internetowe. Celem takich działań, pod pretekstem sprzedaży produktów (często po bardzo atrakcyjnych cenach), jest np. wyłudzenie danych kart płatniczych.
Szczególną uwagę warto zwrócić na:
niedostępność danej metody płatności,
brak szyfrowanego połączenia (SSL),
błąd certyfikatu SSL,
podejrzaną nazwę domeny,
niepoprawną polszczyznę.
Oszuści podszywają się również (phishing) pod istniejące, znane sklepy, przyciągając Klientów mocno zaniżonymi cenami oferowanych produktów. Dlatego zawsze należy zwracać uwagę na domenę widoczną w pasku adresu – przestępcy tworzą nazwy, które łudząco przypominają oryginał.
Warto zwrócić uwagę także na komunikaty wyświetlane na stronie sklepu. Chcąc sprawdzić wybrane dane o sklepie, np. kontakt, regulamin, formy płatności itd. prezentowany jest komunikat: „trwają prace serwisowe, spróbuj ponownie później”.
Co więcej, w fałszywym sklepie zazwyczaj mamy tylko jedną opcję płatności – kartą płatniczą przez internet. Sklep internetowy za zakupiony towar powinien oferować kilka metod płatności np. za pośrednictwem systemów szybkich płatności m.in. PayU, Dotpay, Przelewy24 oraz opcję płatności przy odbiorze zamówienia.
Jeśli sklep, w którym zdecydowałeś się zrobić zakupy oferuje tylko jedną metodę płatności, lepiej zrezygnuj z zakupów.
Jeśli wybierzesz metodę płatności kartą – zweryfikuj na jakiej stronie wpisujesz jej dane. Zawsze warto również porównywać ceny w kilku sklepach lub korzystać np. z internetowych porównywarek cen.
W przypadku jakichkolwiek podejrzeń dot. autentyczności sklepu lub oferty należy zrezygnować z zakupów.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB:
800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)
26.11.2020 Ostrzegamy o kolejnych oszustwach w internecie
Najpierw pomyśl, potem… nie rób!
Chcesz sprzedać swój towar za pomocą popularnego serwisu internetowego np. OLX? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży przedmiotu. Kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu. Dostajesz od niego gotową instrukcję:
Uważaj! To oszustwo, link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić dane swojej karty płatniczej.
Nie klikaj!
Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz postępował według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!
Zadbaj o to, na co masz wpływ
Wielkimi krokami zbliżają się Święta, a więc czas wzmożonych zakupów. Bądź uważny i ostrożny w tym, gdzie kupujesz. Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej. Przed transakcją sprawdź opinie o sklepie i o sprzedającym. Sprawdź także, gdzie ewentualnie będziesz mógł złożyć reklamację oraz w jaki sposób będziesz mógł skontaktować się ze sprzedającym w razie napotkanych problemów.
Koniecznie zapoznaj się z ostrzeżeniami Związku Banków Polskich: www.zbp.pl/dla-klientow/bezpieczne-bankowanie/bezpieczne-zakupy-przez-internet
20.10.2020 Ostrzegamy przed oszustwem „na Netflixa”
Ostrzegamy przed kolejną odsłoną manipulacji przestępców stosowanej wobec Klientów Banków.
Pod pretekstem zawieszenia konta u powszechnie znanego dystrybutora filmów Netflix, oszuści nakłaniają potencjalną ofiarę do przekazania danych umożliwiających dokonanie oszukańczych transakcji kartowych.
Oto jeden z przykładów tego typu fałszywej wiadomości:
Co prowadzi do utraty pieniędzy?
3 x „P”
Postępowanie wg zaleceń oszustów (na to liczą)
Pośpiech (w końcu czas to pieniądz)
Przepisywanie zawartości kodów SMS z wiadomości z Banku (przestępcy liczą na to, że nie doczytasz treści wiadomości z Banku, nie zastanowisz się nad tym na co wyrażasz zgodę i, że podasz wszystko o co Cię poproszą na fałszywej stronie).
Pamiętaj, że:
to Ty masz wpływ na to co zrobisz z fałszywą wiadomością (e-mail czy SMS);
od Ciebie zależy gdzie i komu ujawnisz informacje o sobie czy o swoich produktach
to Ty masz „klucze” do swoich pieniędzy w Banku!
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Infolinią SGB:
800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)
19.08.2020 Oszustwo na dopłatę do przesyłki kurierskiej
Otrzymałeś wiadomość e-mail? Spójrz, kto jest nadawcą? Pamiętaj, że adres, który widzisz, może nie być prawdziwy – pod wyświetloną nazwą może kryć się adres e-mail oszusta.
Masz kliknąć w link w treści wiadomości by dopłacić za usługę? Czekasz na paczkę i przez to ufasz, że komunikat jest wiarygodny? Zatem najedź kursorem na link i – bez klikania! – zobacz do jakiej strony prowadzi! Dokładnie przeczytaj adres strony, może się różnić od prawdziwej strony operatora płatności tylko jednym znakiem. Nie klikaj gdy nie rozpoznajesz adresu.
Jeśli jednak kliknąłeś i jesteś na stronie, na której masz podać wszystkie dane, rzekomo potrzebne do zrealizowania zamówienia – zatrzymaj się na chwilę i pomyśl, czy na pewno podanie wszystkich informacji o sobie jest konieczne? W realnym świecie rzadko tak robimy…
W wirtualnym świecie również zastanów się, gdy ktoś prosi Cię o dane Twojej karty, hasła dostępowe do bankowości internetowej czy zażąda zawartości wiadomości SMS z Banku!
Jeśli jesteś uważny i roztropny przestępcom będzie trudno Cię zmanipulować i ukraść Twoje pieniądze.
Pamiętaj! Zawsze czytaj wiadomości SMS z Banku, zanim przepiszesz kod zastanów się co akceptujesz.
Jeśli potrzebujesz zasięgnąć wiedzy i zdobyć więcej informacji zachęcamy do przeczytania poniższych komunikatów na stronie SGB-Banku SA. Możesz także zapoznać się z ostrzeżeniami o zagrożeniach na stronach Związku Banków Polskich
Pamiętaj, że to Ty masz „klucze” do swoich pieniędzy w Banku!
Przykład autentycznych wiadomości oszustów – ku przestrodze – kliknij TUTAJ
Przestępcy wykorzystują każdą okazję – w obecnej sytuacji do wyłudzenia pieniędzy oraz danych osobowych stosują socjotechniki związane z koronawirusem.
Przykładami takich ataków mogą być m.in.
Fake newsy
(Oszuści podszywają się w fałszywych wiadomościach SMS, e-mail bądź telefonach pod firmy, lub strony agend rządowych np. Ministerstwo Zdrowia przekazując rzekome informacje na temat epidemii lub informują np. o wsparciu żywnościowym, darmowych maseczkach itp. Jednocześnie, wyłudzają od swoich ofiar dane osobowe, poufne dane do Bankowości Elektronicznej. Wysyłane są także wiadomości e-mail z treściami m.in. poradnikowymi na temat wykrywania i leczenia koronawirusa. Dołączane do tego typu wiadomości pliki i/lub linki zawierają złośliwe oprogramowanie. Do pozyskania poufnych danych wykorzystywane są również fałszywe strony (w oszustwie wykorzystującym Ministerstwo Zdrowia Profil Zaufany), gdzie wymagane jest zalogowanie za pośrednictwem Bankowości Elektronicznej – Próba „logowania” prowadzi do oddania swoich danych, a następnie środków, złodziejom),
Mapy przedstawiające zasięg oddziaływania koronawirusa
(Na tego typu stronach oferowane mogą być np. aplikacje informujące na bieżąco o rozprzestrzeniającym się wirusie. Pobierając taką aplikację ściągamy tak naprawdę złośliwe oprogramowanie, które może pozyskiwać poufne dane np. poświadczenia do Bankowości Elektronicznej),
Oszustwa z wykorzystaniem BLIKA
(Przestępcy podszywając się pod portale informacyjne lub strony agend rządowych udostępniają np. film, którego obejrzenie wymaga zalogowania się danymi z Facebooka. Wpisując login i hasło, nieświadomi przekazujemy dane atakującym, którzy za pośrednictwem naszego konta na Facebooku są w stanie przesyłać dalej zainfekowaną stronę. Mogą także przesyłać naszym znajomym prośbę pilnego przelewu pieniędzy za pośrednictwem kodu BLIK),
Oferowanie leków, testów na koronawirusa
(Powstają dedykowane sklepy internetowe „specjalizujące się” np. w sprzedaży leków, a nawet szczepionek chroniących przed koronawirusem z fałszywymi stronami pośredników płatności np. PayPal, które mogą pozyskiwać poufne dane tj. poświadczenia do Bankowości Elektronicznej),
Jak chronić się przed działalnością oszustów?
Informacje na temat koronawirusa warto czerpać z oficjalnych źródeł. Szczególnie w mediach społecznościowych weryfikujmy autentyczność interesujących nas wiadomości oraz postów związanych z zagadnieniem wirusa zanim podzielimy się nimi dalej w sieci.
Celem ochrony przed działalnością oszustów internetowych, którzy chcą wyłudzić nasze poufne dane bądź pieniądze, pamiętajmy o maksymalnej ostrożności przy dokonywaniu transakcji w sklepach internetowych bądź na portalach aukcyjnych. Zawsze sprawdzajmy wiarygodność sklepu. Pamiętajmy też, aby nie otwierać podejrzanych linków lub załączników i nigdy nie podawać – wprowadzać poufnych danych do Bankowości Elektronicznej na stronach wskazanych w linkach będącymi załącznikami do wiadomości SMS lub e-mail.
17.03.2020 r. Pieniądze z Państwa konta przekazane do NBP. Uwaga na takie SMS-y!
“Przekażcie dalej i ostrzeżcie znajomych” – Proces wyłudzania danych i środków pieniężnych z kont tym razem oszuści powiązali z tematem koronawirusa.
Informujemy iż zgodnie z specustawą dotyczącą koronawirusa, Państwa środki na rachunku zostają przekazane do rezerw krajowych NBP. Zaloguj się aby zatrzymać 1000 PLN (pisownia oryginalna) – piszą oszuści w SMS-ach rozsyłanych ostatnio do klientów banków.
W dalszym kroku klienci zachęcani są do zalogowania się na fałszywych stronach. Przestrzegamy, by odbiorcy tego rodzaju wiadomości w żadnym razie nie klikali w podane linki. Skończyć się to może przechwyceniem dostępu do danych logowania w systemie bankowości elektronicznej lub danych osobowych, a w konsekwencji faktyczną utratą pieniędzy zgromadzonych na rachunkach bankowych.
Od 14 września 2019 r. dostawców usług płatniczych (w tym banki, skoki, instytucje płatnicze) zacznie w pełni obowiązywać unijne rozporządzenie wykonawcze do dyrektywy PSD2, dotyczące silnego uwierzytelniania klienta oraz otwartych i bezpiecznych standardów komunikacji. Rozporządzenie to ma na celu m.in. podwyższenie poziomu zabezpieczeń stosowanych przy świadczeniu usług płatniczych za pośrednictwem kanałów elektronicznych (bankowość internetowa, płatności kartami płatniczymi, płatności internetowe), a w efekcie zwiększenie poziomu bezpieczeństwa klienta w jego relacjach z dostawcami usług płatniczych.
Podwyższenie poziomu zabezpieczeń transakcji elektronicznych oparte zostanie o silne uwierzytelnienie klienta. W wyniku wprowadzanych przez dostawców usług płatniczych nowych rozwiązań, zmianie ulegnie przede wszystkim sposób logowania do serwisów bankowości elektronicznej. Konieczne będzie w szczególności użycie dodatkowej, obok loginu i hasła, metody autoryzacji. Wybór konkretnych rozwiązań pozostaje w gestii właściwych dostawców usług płatniczych, a szczegółowe informacje na ten temat dostępne są na ich stronach internetowych. W obszarze płatności kartowych zmiany dotyczyć będą sposobu autoryzacji transakcji internetowych – bez fizycznego użycia karty, a także płatności zbliżeniowych, przy których częściej niż dotychczas, nie tylko przy przekroczeniu kwoty 50 zł, wymagane będzie potwierdzenie transakcji PIN-em.
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zwraca uwagę, że związana z wdrażaniem nowych rozwiązań konieczność wzmożonych kontaktów ze strony dostawców usług płatniczych ze swoimi klientami może zostać wykorzystana przez przestępców do prób wyłudzenia poufnych informacji, w tym poprzez przeprowadzanie ataków phishingowych, a w konsekwencji do kradzieży tożsamości lub kradzieży środków finansowych.
W związku z powyższym Urząd KNF zwraca uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności oraz apeluje do klientów instytucji finansowych o postępowanie zgodne z ustalonymi przez te instytucje standardami w zakresie komunikacji. Uzasadnione podejrzenia powinny wzbudzić wszelkiego rodzaju wiadomości mailowe, SMS oraz próby kontaktu telefonicznego powołujące się na wejście w życie nowych rozwiązań, gdzie klient proszony jest o przekazanie informacji zawierających dane wrażliwe, w szczególności:
dane logowania do bankowości elektronicznej;
kody autoryzacyjne i kody PIN;
dane osobowe;
lub informowany jest o zablokowanym koncie albo proszony jest o:
kliknięcie w przesłany mailem lub SMSem link internetowy;
zmianę hasła lub innych danych do logowania za pomocą przesłanego linku internetowego;
otworzenie podejrzanego załącznika, uruchomienie lub instalację przesłanej aplikacji;
wykonanie podejrzanej płatności lub przelewu internetowego.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zalecamy bezpośredni kontakt z właściwym dostawcą usług płatniczych. Jednocześnie zachęcamy do zaktualizowania posiadanej wiedzy w zakresie bezpiecznego korzystania z usług finansowych poprzez odwiedzenie stron internetowych instytucji finansowych, na których zamieszczone są szczegółowe informacje i ostrzeżenia w zakresie bezpiecznego korzystania z ich usług.
Szanowni Państwo,
W ostatnim czasie identyfikujemy przypadki wyłudzenia pieniędzy od klientów metodą na policjanta/CBŚ/CBA. Na ten rodzaj oszustwa szczególnie narażone są osoby starsze, które niestety ulegają socjotechnikom używanym przez oszustów. Sposób działania sprawców, choć przybiera różne formy zawsze zmierza do jednego, by okraść swoją ofiarę. Za pomocą różnych technik manipulacyjnych udaje się pozyskać od upatrzonych wcześniej ofiar dane, dzięki którym możliwe jest podjęcie pieniędzy z ich rachunków bankowych.
Jak to działa?
Sprawcy podają się za funkcjonariuszy policji/CBŚ/CBA, przedstawiają historię o rzekomym rozpracowywaniu grup hakerskich, często fałszywie wskazując na zaangażowanie w proceder pracowników banków, uwiarygadniają swoją historię prosząc ofiarę o potwierdzenie danych rzekomego policjanta dzwoniąc na nr alarmowy 997, tymczasem rozmowa jest przekierowywana do przestępcy, który potwierdza nazwisko, nr legitymacji osoby podszywającej się pod policjanta. Następnie żądają od swoich ofiar loginów, haseł, środków uwierzytelniających umożliwiających dokonanie przelewu pieniędzy. Gdy ofiara nie posiada elektronicznego dostępu do swoich pieniędzy zgromadzonych na rachunkach bankowych, przestępcy nakłaniają klienta banku do wystąpienia do banku z wnioskiem o kanały elektroniczne umożliwiające posługiwanie się swoimi pieniędzmi bez konieczności wizyty w banku. Czasem dochodzi do takiej sytuacji, że ofiara podaje numer telefonu wskazany uprzednio przez przestępcę, by umożliwić autoryzację przelewów. Otrzymane z banku loginy i hasła przekazywane są przestępcom. Ofiara orientuje się, że doszło do przestępstwa, gdy na rachunku bankowym nie ma już pieniędzy.
Kogo dotyczy?
Osoby wytypowane przez sprawców, to często osoby w starszym wieku, posiadające w banku często dorobek swojego życia. Są to osoby ufne, które nie zdają sobie sprawy z faktu, iż zostali wykorzystani przez przestępców przy użyciu technik manipulacyjnych.
Komu zgłosić?
Departament Bezpieczeństwa SGB-Banku SA oraz Bank Spółdzielczy im. Stefczyka w Belsku Dużym, przyłączając się do apelu organów ścigania, proszą o rozpowszechnienie niniejszego komunikatu także w parafiach, gminach, sołectwach, klubach seniorów, etc. by dotrzeć do możliwie szerokiej grupy zainteresowanych.
„Policja i banki ostrzegają:
Policja nigdy nie prosi obywateli o przekazywanie pieniędzy ani kosztowności nieznanym osobom.
Policja nigdy nie prosi telefonicznie o udział w działaniach operacyjnych.
Jeśli ktoś telefonicznie prosi nas o pieniądze, udział w akcji policyjnej, bądź mamy jakiekolwiek wątpliwości z kim rozmawiamy należy skontaktować się z najbliższymi. Jeżeli nie ma takiej możliwości, a podejrzewamy, że ktoś próbuje nas oszukać natychmiast trzeba skontaktować się z Policją dzwoniąc na 997 lub 112 – najlepiej z telefonu komórkowego, ewentualnie stacjonarnego po uprzednim upewnieniu się, że ostatnia rozmowa została rozłączona. To bardzo ważne!”
Uwaga na fałszywe maile z informacją o wszczęciu kontroli z Urzędu Skarbowego!
Szanowni Klienci!
Ostrzegamy przed kampanią internetową, w której przestępcy wykorzystując komunikację e-mail podszywają się pod Urząd Skarbowy. W treści maila znajduje się spakowany załącznik (najczęściej archiwum z rozszerzeniem .tar) zawierający złośliwe oprogramowanie. Otwarcie tego dokumentu jest bardzo niebezpieczne i grozi zainfekowaniem komputera złośliwym oprogramowaniem!
Poniżej przykładowa treść wiadomości:
Nadawca (pole Od): URZĄD SKARBOWY
Temat: INFORMACJA О ZAMIARZE WSZCZĘCIA KONTROLI SKARBOWEJ
Nadawca: URZĄD SKARBOWY
Do:
Urząd Skarbowy odczytać zawiadomienie о zamiarze zainicjować kontroli w dniu 18.04.2019r. Wobec braku możliwości ustawienia kontaktu telefonicznego w dniach 4-7.04.2019r. i nie zastania podatnika w jego siedzibie w dniu 6.04.2019r. w celu ustalenia terminu wszczęcia kontroli. Urząd Skarbowy wyznacza termin zainicjować kontroli na 29.04.2019r. о godz. 9.00.
Jednoczesnie Urzqd Skarbowy informuje, ze zgodnie z art. 92a ustawy z dnia 13 pazdziernika 1998r. (Dz. U. z 2007 r., Nr 11, poz.74 z p6zn. zm.) w zwiqzku art. 80 ust. 1 ustawy z 2 lipca 2004 г. о swobodzie dziatalnosci gospodarczej (Dz. U. z 2007 r.. Nr 155, poz. 1095 z pozn. zm.) czynnosci kontrolnych dokonuje si$ w obecnosci kontrolowanego lub osoby przez niego upowaznionej. Oznacza to ze w wyzej wymienionym terminie jest Pani/Pan zobowiązana do obecnosci w siedzibie swojej Firmy i wspofpracy z inspektorem kontroli. Ponadto zgodnie z art. 80 ust. 3 ustawy о swobodzie dziatalnosci gospodarczej jest Pani/Pan zobowiązuje do pisemnego wskazania osoby upowaznionej do reprezentowania Pani/Pana w trakcie kontroli, w szczegolnosci w czasie Pani/Pana nieobecnosci.
Jest Pani/Pan zobowiązania do przygotowania wszystkich potrzebnych dokumentow zwiqzanych z prowadzone przez Pani/Pana Firm wymienionych w załączniku(dokumenty.rar).
Nieobecnosc Pani/Pana moze zostac uznana za stan wyczerpuje znamiona wykroczenia okreslonego w art. 98 ust. 1 pkt 3 ustawy z 13 pazdziernika 1998 r. (Dz. U. z 2007 r., Nr 11, poz. 74 z pozn. zm.).
INSPEKTOR KONTROLI
Urząd Skarbowy
mgr Marian Jakubowski
Prosimy nie otwierać załączników w przypadku otrzymania takiej wiadomości. W razie jakichkolwiek wątpliwości prosimy kierować pytania bezpośrednio na naszą infolinię: 800 88 88 88 lub (+48) 48 661 12 11.
Pamiętaj – nigdy nie otwieraj załączników z wiadomości, które budzą Twój niepokój lub których się nie spodziewasz! Autentyczność działań urzędowych zawsze możesz potwierdzić w danym urzędzie, kontaktując się z nim osobiście.
Ostrzeżenie Ministerstwa Finansów w tej sprawie: https://www.gov.pl/web/kas/uwaga-na-falszywe-e-maile-o-zamiarze-wszczecia-kontroli-skarbowej
Ostrzegamy o nowym typie ataku cyberprzestępców skierowanym na Klientów Bankowości Elektronicznej z wykorzystaniem duplikatu karty SIM lub przekierowania połączeń na inny numer telefonu
Schemat ataku:
W pierwszej kolejności przestępcy pozyskują dane osobowe swojej ofiary oraz środki dostępu do Bankowości Elektronicznej (ID i hasło). Dane te pozyskują poprzez wcześniejsze zainfekowanie urządzenia złośliwym oprogramowaniem (oraz także fałszywe ogłoszenia o pracę, załączniki do fałszywych maili, phishing, nieuprawniony dostęp do konta pocztowego, itp.)
Podszywając się pod Klienta, kontaktują się z operatorem sieci telefonii komórkowej w celu włączenia przekierowania połączeń przychodzących z numeru ofiary na swój numer telefonu lub podszywając się pod ofiarę udają się do salonu operatora GSM i wyrabiają duplikat karty SIM.
Dzięki temu mają dostęp do numeru telefonu danej osoby, a co za tym idzie – kodów SMS, które służą do potwierdzania przelewów.
Jak się bronić przed takim atakiem:
MONITORUJ:
Jeśli Twój telefon nie może uzyskać połączenie z siecią operatora natychmiast skontaktuj się z nami i swoim operatorem telefonii. Analogicznie należy postąpić w przypadku otrzymania wiadomości SMS od operatora o dokonaniu przekierowania, którego nie planowałeś. Należy również zachować szczególną ostrożność, w sytuacji, kiedy osoby próbujące się z nami skontaktować informują nas o tym, iż nie odbieramy od nich połączeń.
ZAPOBIEGAJ:
Ostrożnie udostępniaj swój numer telefonu komórkowego (oraz inne dane dotyczące swojej osoby), zwłaszcza na portalach społecznościowych oraz serwisach, w których wymagane jest uzupełnienie profilu o numer telefonu.
Nie otwieraj – od razu usuwaj wiadomości SMS i e-maili pochodzące od nieznanych nadawców a w szczególności nie otwieraj linków (przekierowań), które się w nich znajdują oraz dołączonych załączników.. Na urządzeniu, z którego korzystasz nie instaluj aplikacji z nieznanych źródeł. Zwracaj uwagę na to, jakich uprawnień wymaga instalowana aplikacja – jeśli żąda uprawnień do wysyłania i odbierania SMSów, zachodzi ryzyko przejęcia przez osoby nieuprawnione SMSów autoryzacyjnych wysyłanych przez Bank. Zachowaj czujność również podczas pobierania aplikacji z oficjalnych sklepów.
Jeśli podejrzewasz, że Twój telefon został zainfekowany:
– usuń złośliwe oprogramowanie poprzez przywrócenie ustawień fabrycznych w telefonie oraz skontaktuj się w tym celu z operatorem sieci komórkowej (lub serwisem Twojego telefonu),
– koniecznie szybko zmień hasło do Bankowości Elektronicznej
Dostępu do Bankowości Elektronicznej chroń poprzez używanie unikalnego hasła (nie zapisuj go w swoim telefonie, tablecie oraz komputerze) – innego, jak do poczty elektronicznej, portali społecznościowych itp.
Infografiki o bezpieczeństwie do pobrania w formacie PDF.