Serwis używa pliki cookies!

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywania. Więcej szczegółów w naszej “Polityce Cookies”.

ZGADZAM SIĘ
ZGADZAM SIĘ
arrow arrow2 arrowsgb biznes czlowiek rolnictwo filtrowanie1 filtrowanie2 ikonkainfo kolkadopinu kwadracik okooutline partnerstwo pin solidnosc stabilnosc tradycja biznes czlowiek rolnictwo linkedin googlep scrollTo phone mail hours where twit fb download alert login idea3 idea4 sgbikonkaglowna2 sgbglownaikona1 menu_toggler compass arrow-triangle-top arrow-triangle-bottom arrow-light-bottom arrow-light-right close search

Oszukańcze transakcje BLIK. Jak chronić się przed zagrożeniem?

Oszukańcze transakcje BLIK. Jak chronić się przed zagrożeniem?

Choć BLIK, jako środek płatności, jest bezpieczny, to oszuści chętnie wykorzystują jego popularność, kiedy próbują wyłudzać pieniądze od potencjalnych ofiar. Warto więc dowiedzieć się, jakie metody stosują, a co za tym idzie – jakie zasady bezpieczeństwa mogą pomóc w ochronie przed nimi.

Jak działa oszustwo przy użyciu kodu BLIK

Oszustwo przy użyciu BLIKA polega najczęściej na wyłudzeniu kodu płatności – przestępcy używają w tym celu różnych metod. Włamują się na przykład na konto w mediach społecznościowych i następnie kontaktują się ze znajomymi lub z członkami rodziny osoby, której wykradły dostęp. Oszust prosi wówczas ofiary o pilną pożyczkę i namawia do przesłania wygenerowanego kodu BLIK.

Przestępcy nierzadko podszywają się też pod instytucje finansowe (np. banki) i „w ich imieniu” wysyłają fałszywe wiadomości SMS. Na przykład z prośbą o potwierdzenie transakcji lub informacją o próbie zaciągnięcia zobowiązania na rachunek ofiary. Nieświadomy użytkownik myśli, że komunikuje się z bankiem, i podaje przestępcy kod BLIK, czym umożliwia mu nieautoryzowaną transakcję.

Oszustwa występują także często podczas zakupów online. Przestępca podszywa się pod potencjalnego klienta bądź sprzedawcę na platformie sprzedażowej. Prosi o płatność za pośrednictwem BLIKA, a ofiara nie weryfikuje dokładnie transakcji, tylko od razu podaje lub wpisuje kod i tym sposobem traci pieniądze. W przypadku kupna – oczywiście nie otrzymuje zamówionego towaru.

Sposobów popełnienia przestępstw przy wykorzystaniu BLIKA jest więcej – opisaliśmy te, z którymi spotykamy się najczęściej.

Jak uchronić się przed oszustwami

1. Nie podawaj szczegółowych danych przez telefon, szczególnie w przypadku rzekomych próśb ze strony banku. Sprawdzaj autentyczność rozmówcy – po prostu zadzwoń bezpośrednio do banku.

2. W przypadku prośby o kod BLIK od znajomego na komunikatorze, zawsze warto potwierdzić jego tożsamość– przez bezpośredni kontakt.

3. Przed potwierdzeniem przelewu BLIK, dwukrotnie sprawdzaj kwotę i odbiorcę.

4. Unikaj klikania w linki od nieznanych numerów czy osób na platformach społecznościowych, bo mogą one prowadzić do fałszywych stron, które wyłudzają dane. Warto też regularnie sprawdzać adres strony internetowej banku przed zalogowaniem się do bankowości.

5. Dodatkowym zabezpieczeniem przed przejęciem kont społecznościowych jest dwuskładnikowe uwierzytelnienie (2FA) przy logowaniu, które utrudnia dostęp nieuprawnionym osobom. Dzięki temu możesz zwiększyć swoją ochronę przed oszustwami BLIK na komunikatorach.

Pamiętaj! Kiedy ktoś prosi Cię o kod BLIK, zawsze działaj ostrożnie i potwierdź tożsamość osoby, zanim podasz jej jakiekolwiek informacje. Takie oszustwa nie wynikają z niedoskonałości samego BLIKA czy pracy banku, ale z braku uwagi i ostrożności ze strony użytkowników

Jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą oszustwa związanego z BLIKIEM, natychmiast zadzwoń na Infolinię SGB czynną 24/7: