Serwis używa pliki cookies!

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywania. Więcej szczegółów w naszej “Polityce Cookies”.

ZGADZAM SIĘ
ZGADZAM SIĘ
arrow arrow2 arrowsgb biznes czlowiek rolnictwo filtrowanie1 filtrowanie2 ikonkainfo kolkadopinu kwadracik okooutline partnerstwo pin solidnosc stabilnosc tradycja biznes czlowiek rolnictwo linkedin googlep scrollTo phone mail hours where twit fb download alert login idea3 idea4 sgbikonkaglowna2 sgbglownaikona1 menu_toggler compass arrow-triangle-top arrow-triangle-bottom arrow-light-bottom arrow-light-right close search

Bankowość Elektroniczna Komunikaty o bezpieczeństwie Ostrzegamy o kolejnych oszustwach w internecie

Najpierw pomyśl, potem… nie rób!

Sprzedajesz coś przez OLX czy Vinted? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży, a kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora (np. WhatsApp) i chce kupić przedmiot? Później możesz dostać od niego gotową instrukcję

Uważaj! To oszustwo. Link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić dane swojej karty płatniczej oraz dane do logowania.

Nie klikaj!  

Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz postępował według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!

Nie podawaj żadnych kodów z wiadomości SMS od banku!

Możesz dostać wiadomość z kodem SMS, który aktywacji aplikacji mobilnej na nowym urządzeniu. To oszust próbuje na swoim urządzeniu aktywować aplikację mobilną. Jeśli mu się to uda – będzie mógł zmienić limity dla Twojej karty, limity przelewów oraz aktywować usługę BLIK i w ten sposób wyprowadzić środki finansowe z Twojego konta.

Zadbaj o to, na co masz wpływ

Wielkimi krokami zbliżają się Święta, a więc czas wzmożonych zakupów. Bądź uważny i ostrożny, gdzie kupujesz. Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej. Przed transakcją sprawdź opinie o sklepie i o sprzedającym. Sprawdź także, gdzie ewentualnie będziesz mógł złożyć reklamację oraz w jaki sposób będziesz mógł skontaktować się ze sprzedającym w razie problemów.

Zapoznaj się z ostrzeżeniami Związku Banków Polskich:  https://zbp.pl/aktualnosci/wydarzenia/Bezpieczne-zakupy-przedswiateczne.

Sprawdź także

Uważaj na fałszywe SMS-y dotyczące usługi BLIK!

Dotarł do Ciebie SMS z informacją o przelewie 450 złotych przesłanych za pomocą BLIKA na Twój telefon? Do wiadomości dołączony jest link, który kieruje na stronę, gdzie masz odebrać pieniądze? Uważaj, to oszustwo! Gdy otworzysz link pojawi się okienko z wyborem Twojego banku.

Sprawdź

Ostrzegamy o oszustwach na portalach OLX/Vinted/Allegro

Sprzedajesz coś przez OLX, Vinted czy Allegro? Zachowaj ostrożność! Oszuści nie śpią i rozsyłają fałszywe wiadomości. Znajdziesz w nich link, który prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić swoje dane do logowania. Ta strona łudząco przypomina stronę logowania do Twojego banku.

Sprawdź

Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon

Uważaj na przestępców, którzy podają się za pracowników banku! Z reguły są to osoby o wschodnio brzmiącym akcencie. Dzwonią pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji i proszą o instalację oprogramowania Any Desk. Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku.

Sprawdź